2010. január 28., csütörtök

Töltött káposzta kétféleképpen

Ősrégi étel, de valahogy sohasem lehet megúnni. Talán, mert olyankor emlékek törnek rám és én nagyon szeretek emlékezni. Karácsonykor gyakran készítek töltött káposztát. Fövés közben az illata betölti az egész lakást. Eszembe juttatja a régi családomat, amikor még kislány voltam és a szüleimmel laktam. Miközben főtt a töltött káposzta halálra izgultam magam, hogy mikor jön már a Jézuska és vajon mit kapok? Álmodoztam, fantáziáltam..... ott voltak a közelemben a szüleim, akik miatt biztonságban éreztem magam. Sajnos ők már csak az emlékeimben élnek.
Most meg itt vannak a férjem és a gyerekeim. Ez a család egy másik család, és ez is az én családom. És ugyanolyan jó, hogy körülöttem vannak.  Ugyanaz az illat akkor és most....... ugyanaz az érzés akkor és most....

 
Hozzávalók:
- 1 kg darált csirkemellfilé
- 20 dkg darált libaháj
- 12 dkg rizs
- 1 kg savanyított káposztalevél
- 1 kg savanyított vágott káposzta
- 1 nagy fej vöröshagyma
- 1 gerezd fokhagyma
- só, bors fűszerpaprika
- kapor, csombor
- tejföl

Elkészítése:
Ha túl savanyú vagy túl sós a káposzta, akkor kiáztatom hideg vízben.
Az apróra vágott vöröshagymát megdinsztelem olajon. Ha kész, leveszem a tűzről és hozzáadom a préselt fokhagymát, a húst, a hájat, a rizst, a fűszereket ( néha teszek bele egy kis Piros Aranyat vagy töltött húsokhoz való fűszerkeveréket ).Nyakon öntöm másfél deci vízzel, hogy a rizsszemek könnyen megpuhuljanak és ne legyen kemény a töltlék.
A káposztaleveleket megszabadítom a keményebb erektől és szépen belegöngyölöm a húsos tölteléket.
A fazék aljára kaprot és csombort teszek. Erre jön egy sor vágott káposzta, egy sor töltelék majd ismét egy sor vágott káposzta, egy sor töltelék. Ezt addig folytatom, amíg elfogy. Vigyázok arra, hogy vágottal takarjam be az egészet. A tetejére ismét kapor és csombor kerül. Elengedhetetlen az ízhatás szempontjából. Felöntöm vízzel, de csak annyira, hogy a töltelékeket ellepje. Ha elfogy a víz fözés közben pótolni kell. Lassú tüzön min. két óra hosszáig főzöm.
A paradicsomos változat ugyanígy készül csak a vízbe paradicsomlevet is töltök vagy paradicsom konzervet teszek.
Tejföllel és ropogós héjú puha fehér kenyérrel tálalom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése