2010. november 7., vasárnap

Palacsinta meggyel

A palacsinta eredete a római korból származik, neve latinul placenta volt. A lepényszerű tésztát kerek kövön vagy bronzpajzson sütötték. Összetétele liszt, víz és kevéske só volt. Nagyon fontos szerepet játszott a római légiók ellátásában, mert hosszabb ideig eltartható volt. Ekkoriban nem is édes tölteléket használtak, hanem húsfélékkel fogyasztották. A kutatások szerint a palacsinta a római légiók nyomán terjedhetett el a Duna-medencéjében és tőle nyugatabbra is, német, francia, angol vidékekre. Az első feljegyzéseket már 1439-ben lehetett olvasni, ahol egy recept is szerepelt. A palacsintakészítés első magyar nyelvű leírása az erdélyi fejedelmi udvar főszakácsának a 16.század végén írt szakácskönyvében olvasható. A néphagyomány szerint húshagyókeddig minden olyan elspájzolt élelmiszert el kellett fogyasztani, amit a másnapi, hamvazószerdát követő negyvennapos böjt alatt tilos volt enni. A palacsintatészta egyik alapanyaga a tojás, és a kisütéséhez akkoriban zsírt használtak, így ideálisnak bizonyult a feleslegessé vált tartalékok felhasználására. Az angolszász országokban palacsintát megünneplő nap született, mely napon palacsintasütő, palacsintaevő, palacsintafeldobó és -tekerő versenyeket rendeznek. Az ünnep alkalmából világrekordok megdöntésével kísérleteznek, palacsintaevő, -eldobó, -elkapó kategóriákban. 1994-ben Rochdale-ben sütötték ki a világ legnagyobb palacsintáját, amely 15 méter átmérőjű, 3 tonna a súlyú, és kb. 2 millió kalóriát tartalmazó édesség volt.
 Hozzávalók:
- 0,5 l liszt
- 3 tojás
- 2 doboz natúr joghurt
- 1 kk só
- 3 ek olaj
- olaj a sütéshez
- meggybefőtt
- csokiöntet

Elkészítése:
A palacsintatésztáját sem mindig készítem azonos trecept alapján. Most joghurttal hígítottam. Természetesen adtam hozzá ásványvizet is. Kevertem bele 3 ek olajat is, mert akkor nem ragad a serpenyőbe. Egy üveg meggybefőttet bontottam ki, aminek leszűrtem a levét. Most nem főztem krémet belőle, csak megtöltöttem a meggyszemekkel. Csokiöntettel díszítettem. Ez az egyszerű desszert mindig sikert arat családom körében.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése