2010. március 21., vasárnap

Ír kenyér

Mindig ilyen kenyérről álmodtam, de soha nem hittem volna, hogy egy síma mezei gázsütőben sikerül majd hasonlót alkotni.
Vasárnap reggel általában egy kicsivel tovább maradunk ágyban. Ott fogyasztjuk el a kávénkat és kivételesen akkor tévézek is egy kicsit. Sok jó műsor van olyankor. Általában a travelt nézzünk, de szünetben kattintgatok össze- vissza.
Hát így sikerült ez ma reggel is. Az egyik adón főzős műsor volt és épp ír kenyeret sütöttek. Láttam, milyen egyszerű és milyen nagyszerű. Elhatároztam, hogy megsütöm én is. Igen ám, csakhogy nem volt itthon teljes kiőrlésű búzalisztem csak rozs, nem volt itthon író, így házi kefirt használtam helyette.
Nos, miután lecseréltem a hozzávalók zömét, elkészült az ír kenyerem, a magam módján.
A fiúk csak ájuldoztak amikor meglátták. Rögtön neki is estek, pedig nem ebédre sütöttem. Ennek ellenére felét meg is ettük frissen ropogósan. 
Hozzávalók:
- 30 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt ( eredeti receptben búza )
- 30 dkg fehér liszt
- 4- 5 dl házi készítésű kefír ( eredeti receptben író )
- 2 tk szódabikarbóna
- 2 tk só
- citromlé ( eredeti receptben nincs )
- 7 dkg vaj
- 1 kk őrőlt kömény ( eredeti receptben nincs )

Elkészítése:
A lisztet beleszitálom egy mélyebb tálba, a teljes kiőrlésűt nem szitálom, csak úgy beleszórom. Hozzáadom a vajat, a sót, a szódabikarbónát, a kefírt, a citromlevet ( pár csepp ) és a köményt. Összegyúrom és pihentetés, kelesztés nélkül kis cipót és bagettet formálok belőle. Éles késsel jól bevagdosom és megszórom liszttel, hogy ilyen szép legyen, ha kisül.
Az eredeti recepttől abban is eltértem, hogy én sütőzacskóba tettem és abban sütöttem.
Az elején kb 20 percig 300 fokon, majd levettem 220 fokra. Az utolsó 10 percben 200 fokon sütöttem. Összesen kb 40-50 percig sült.
Szeretném elmondani, hogy ha nincs otthon se író se kefír, akkor fél liter tejbe belecsepegtetek fél citrom levét és hagyom kb fél óráig állni. Fél óra után olyasmi lesz az állaga és az íze, mint az írónak.
Továbbá, akinek gázsütője van, ajánlom a sütőzacskó használatát. Csodálatosan ropogósra sül meg benne a kenyér.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése