2024. május 21., kedd

Geva gomba rántva

Gyermekkorom egyik legkedvesebb emléke a Marosfőn eltöltött nyarakhoz kapcsolódik, ahol nagymamámmal, a testvérével és egy helybéli asszonnyal rendszeresen gombásztunk a környező erdőkben. Marosfő, ez az erdélyi kis falu, egy igazi paradicsom volt számunkra, ahol a természet közelsége és a gombászás izgalma összefonódott.

Azt hiszem soha nem fogom elfelejteni a hegyek friss levegőjét, a legelők illatát, a fenyők lehullott tűleveléből képződött puha avar ropogását.

Akkor még ismertem a különféle gombák neveit, mostanra már sokat elfelejtettem közülük. Megtanultam, melyik ehető és melyiket kell elkerülni.

A gombászás után a konyhában folytatódott a kaland. Nagymamám mesterien készítette el a különféle gombás ételeket. A kenyérgombát csak egyszerűen, sózva, némi olajjal egy serpenyőben megsütöttük. A keserűgombához nagyon illett a juhtúró. Azt is frissen egészben sütöttük hasonló módon. Aztán megemlítem a gombák királyát, mennyei ízével, amiből nagyon sokféle ízletes ételt készítettünk. Az óriás őzlábgombát rántva, fasírtnak, fokhagymásan, pörköltnek készítettük el. Ja és az aranysárga rókagomba..... Rajongtam a belőle készült tejfölös paprikásért uborkasalátával.

A fejedelmi gombás étkezéseket az apró szemű, semmihez nem hasonlítható aromájú erdei szamócahabbal koronáztuk meg. Ehhez néha tojásfehérjét használtunk Azóta sem ettem olyan finomat.

Bárhol is járok a világban, mindig visszavágyok azokba az erdélyi erdőkbe, ahol megtanultam tisztelni és értékelni a természet ajándékait. Az ott szerzett élmények és ízek örökre velem maradnak, emlékeztetve arra, hogy a legnagyobb kincseket gyakran a legegyszerűbb dolgokban találjuk meg. Ezek az egyszerű fogások is igazolják, hogy a jó alapanyagokból készült ételek nem igényelnek sokféle hozzávalót ahhoz, hogy igazán finomak legyenek.

Hozzávalók:

- geva gomba

- só, bors

- liszt, tojás, zsemlemorzsa

- olaj a sütéshez

Elkészítése:

A gombákat jól megmosom, majd minimum 20 percig főzöm sós vízben. Alapos hőkezelés nélkül megfekszi az ember gyomrát. Leszűröm, majd a rántott húshoz hasonlóan lisztbe, tojásba és zsemlemorzsába forgatom. Mindkét oldalát forró olajban kisütöm.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése