2012. december 17., hétfő

Mézeskalács 2

Már az ezévi mézeskalács adagomat is megsütöttem, azonban ez még a tavalyi. Így akartam egyesíteni a családot előző Karácsonykor. Mindenkinek volt egy névreszóló kalácskája, amelyek egy helyen közösen le lettek fényképezve ("együtt a család"). Majd a Szabolcsét, Inezét, Milánét egyéb finomságokkal elküldtem Írországba. Sajnálom, hogy a készítéskori lelkiállapotomat nem igazán tudom leírni. Betettem egy kis hangulatos zenét, és eszembe jutott minden szép és jó az életemből.
Úgy készültem, mintha valódi nagy családi találkozó előtt állnék. Szerintem az ünnepben a készülődés öröme az, ami igazán szép, és ami megmarad emlékeinkben életünk végéig.
Az idei mézeskalács figuráimat egy későbbi időpontban teszem fel. Még csak annyit, hogy ez más recept alapján készült, mint a tavalyelőtti. Ajánlom azt is megnézni, ha ki akarjátok próbálni.





 

Hozzávalók:
- 60 dkg liszt
- 10 dkg rétesliszt
- 30 dkg méz (a vegyes virágméz a legjobb erre a célra)
- 20 dkg barnacukor (porcukor)
- 1 ek. szódabikarbóna
- 12 dkg vaj
- 2 egész tojás+ 2 sárgája
- 3/4 teáskanál fahéj
- 1/2 mokkáskanál szegfűszeg
Mézeskalács fűszerkeverékkel lehet pótolni.
- 1-2 ek tejföl szükség szerint

Elkészítése:
A mézet megmelegítem egy kicsit a szódabikarbónával együtt , majd belekeverem a többi hozzávalót. Nem kell megijedni, ha ragacsos a tészta. Néhány órára beteszem a hűtőbe, hogy álljon össze a massza, lehessen vele dolgozni. Ekkor már nem ragad.
Ezután egy kevés lisztet szórok alá, kinyújtom 3-5 mm vastagságúra, és a formákkal kiszaggatom.
A sütőpapírt vékonyan megkenem olajjal, erre teszem a kis nyers kalácskákat. Előmelegített sütőben 180 fokon megsütöm. Szándékosan nem írom le, hogy mennyi idő alatt, mert ahány sütő annyi féle. A lényeg az, hogy nem szabad hagyni megbarnulni mert akkor soha nem puhul meg, és kesernyés, élvezhetetlen lesz a íze. Szerintem kb. 10 percnél tovább nem szabad sütni ahhoz, hogy szép puha, világos színű legyen.
A dekorálást többféleképpen lehet csinálni. Én egy tojás fehérjéből, 25 dkg cukorból, és 1,5 ek citromléből készítettem egy cukormázt, amit a megfelelő dekor felszereléssel könnyedén felvittem a már kihűlt formákra. Volt, amikor egy kis fogpiszkáló segítségével rajzolgattam. Cukor gyöngyöcskéket is használtam néhol.
Gondolom, mindenki tudja, hogy ílymódon elég sokáig eláll. Zárható tetejű fémdozban, üvegben hosszú ideig megőrzi az aromáját.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése